Stoppen met micro management

Hoe stop je als leider met micromanagement en wat levert het op? Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is het allereerst van belang om de term micromanagement te duiden. Wat is het eigenlijk?

Micromanagement is een managementstijl waarbij een leidinggevende of manager buitensporig veel controle en betrokkenheid uitoefent bij de dagelijkse taken en beslissingen van zijn of haar medewerkers. Deze manager heeft de neiging om zich te bemoeien met zelfs de kleinste details van het werk van de medewerkers en probeert vaak alles nauwlettend te beheren en te controleren.

In een interview met leiderschapsexpert Nadia van der Vlies, directeur van Nonons opleidingen, benoemt zij dat haar valkuil als leider micromanagement is. En tegelijkertijd benoemt ze hoe je als leider het tegenovergestelde kan doen. In dit interview deelt Nadia:

  • Wat medewerkers in de basis nodig hebben van leiders
  • Wat young professionals willen
  • Het belang van coaching skills
Wilfred

Geschreven op

Wat wordt er van leiders van nu verwacht, vergeleken met vroeger?

Aandacht en erkenning

“In vergelijking met vroeger zijn de verwachtingen ten aanzien van leiders van nu aanzienlijk veranderd. Uit diverse onderzoeken naar personeelsverloop en verzuim blijkt dat een gebrek aan aandacht en erkenning vaak de reden is waarom mensen zich ontevreden voelen of hun organisatie verlaten. Wat medewerkers vandaag de dag van hun leidinggevenden nodig hebben, is aandacht en erkenning. Ze willen dat hun leidinggevende hen echt ziet, begrijpt wat ze doen, hun inzet opmerkt en eerlijk is over hun ontwikkeling.

Een leidinggevende die duidelijk laat zien dat hij of zij er is om te helpen bij verdere groei en carrièreontwikkeling, evenals het verbeteren van hun werkprestaties, creëert een veilige omgeving waarin medewerkers zich gesteund voelen. Dit gevoel van steun, erkenning en aandacht is van vitaal belang. Vooral jongere generaties hechten veel waarde aan dit aspect.

Wat young professionals willen

Young professionals willen geen baas die alles denkt te weten en hen voortdurend een andere richting op stuurt. Ze verlangen naar leidinggevenden die coachend te werk gaan, eerlijke en duidelijke feedback geven en nieuwsgierig zijn naar hun innerlijke drijfveren. De benodigde vaardigheden voor leiders zijn dan ook veranderd.

Coaching skills

In de moderne tijd zijn essentiële vaardigheden voor leiders onder andere luisteren, oprechte nieuwsgierigheid naar anderen, coaching vaardigheden, en de kunde om anderen op duurzame wijze te begeleiden met behulp van diverse coaching technieken. Coaching stelt individuen in staat om hun eigen problemen op te lossen, wat niet alleen op het werk van toepassing is, maar ook in andere aspecten van hun leven. Dit maakt het waardevol en duurzaam.

Leiders die deze vaardigheden bezitten, hebben meer kans om medewerkers te behouden, omdat ze betekenisvolle relaties opbouwen die verder gaan dan de werkplek.”

Conclusie

Je kan stoppen met micromanagement door als leider meer te gaan coachen. Medewerkers in hun kracht zetten door ze hun eigen problemen te laten oplossen. Je stimuleert de autonomie van mensen en je spreekt ze aan op hun drijfveren. Heel concreet levert het op: meer behoud van medewerkers en beter presterende collega’s.


Heb je vragen hierover of wil je eens vrijblijvend sparren? Stuur me dan een berichtje.

Meer blogs