Draagvlak creëren

Je missie en kernwaarden voor je laten werken

Woorden als purpose en kernwaarden worden te pas en te onpas gebruikt als en veel mensen krijgen jeuk van dit soort termen. Terecht ook wel als het louter blijft bij het benoemen hiervan, zonder dat er ook echt naar wordt geleefd. Hoe kan je op een goede manier met je cultuur bezig zijn en je missie en kernwaarden voor je laten werken?

Ynzo van Zanten is voormalig Chief evangelist en Head of people & Culture bij Tony’s Chocolonely. Hij deelt in dit interview:

  • Hoe een missie echt voor je kan werken;
  • Wanneer kernwaarden wel werken en wanneer niet;
  • Wat er van leiders nu wordt verwacht, anders dan vroeger
Wilfred

Geschreven op

Klopt het dat je 10 jaar bij Tony’s Chocolonely hebt gewerkt?

‘Eerst heb ik extern het kernwaardenbeleid en HR opgezet en na een jaar of 5 kwam ik op de pay-roll en werd ik chief evangelist en later head of People & Culture.’

Als het gaat over purpose, dan wordt de plank vaak misgeslagen. Hoe komt dit?

‘Zo’n 10 jaar geleden was er die hype van duurzaamheid. Natuurlijk begrijp ik heel goed dat we ergens naar toe moeten. Maar ik ben heel kritisch op hypes want overal werd eco en green dit en green dat voor geplakt. Net zoals de marketafdelingen die de hei op gaan en terugkomen met allerlei activaties en Youtube filmpjes. Dit soort dingen is puur gericht op de buitenwereld en je gaat dan voorbij aan wat mensen echt bezighoudt.

Als je mensen op straat zou vragen waar zij mee bezig zijn, dan krijg je antwoorden als: een fijner leven, een duurzamer leven, een meer empathisch leven, een gezonder leven of een liefdevoller leven. Men is veel meer met zichzelf bezig, op zichzelf gericht. Het interesseert namelijk niemand iets hoe duurzaam jij werkt of hoeveel jij verkoopt. Daar slaan de bedrijven de plank dus mis. Je moet toe naar wat eigenlijk ons doel is, anders dan geld verdienen.

Je purpose zou moeten zijn: hoe dien je de zoektocht van jouw consument en eigenlijk alle stakeholders binnen je spectrum? Dan hebben we het over purpose en meaning. Eigenlijk gaat het om de visie van het bedrijf en de zingeving van de werknemer persoonlijk. De werknemer moet verkennen hoe hij kan bijdragen aan die visie. Hoe kun je deze 2 dingen bij elkaar brengen?

De bedrijfscultuur moet kloppen. Dit betekent niet dat alle neuzen dezelfde kant op moeten staan. Bij Tony’s had je heel wat eigenwijze mensen. Dat is goed, je moet alle verschillende inzichten omarmen. Want dat levert goede gesprekken op over waarom we doen wat we doen en hoe we het kunnen verbeteren. Bedrijfscultuur en marketing zijn twee heel verschillende dingen. Bedrijfscultuur betekent: waar staan we voor? Wie zijn wij nu eigenlijk?’

Als je het hebt over die bedrijfscultuur dan heb je het eigenlijk over kernwaarden en dat kunnen an sich heel losse containerbegrippen zijn. Wat betekent dat dan in gedrag, wat doen we met elkaar en wat doen we niet?

‘Exact, in de vroege jaren bij Tony’s was ik heel erg gefocust op kernwaarden en daarna ben ik heel erg  anti kernwaarden geworden. Het was een soort papieren tijger geworden, zo loos. Maar als de kernwaarden gekoppeld blijven aan de inhoud, dan kan het wel degelijk goed werken. Dat betekent dat je wel in al je geleidingen met elkaar in gesprek moet blijven. Spreken we nog wel dezelfde taal? Zulke dingen moet je blijven checken. Je ziet het ook terug in concreet waarneembaar gedrag, hoe komt dat tot leven? Matcht het nog met de purpose en de visie van het bedrijf? Zijn er bijvoorbeeld nieuwe mensen bij gekomen dan moet je opnieuw gaan praten over je kernwaarden. Dat gebeurt niet alleen top-down, maar ook bottom-up. Je moet je mensen er wel bij blijven betrekken.’

Wat is er veranderd in het leiderschap van nu ten opzichte van vroeger? Wat wordt er nu van een leider verwacht?

‘Ik denk dat er nu meer purpose gedreven leiderschap maar ook dienend leiderschap wordt verwacht. Aan de andere kant is die bovenstroom van veel geld verdienen nog steeds heel sterk. De loonkloof is nog steeds verder door gegroeid. Er is ook wel degelijk een onderstroom ontstaan bij de jeugd die de rat-race niet meer wil. Men wil meer gaan voor geluk, meer rust, empathie, liefde en zelfontplooiing.’

Heb je vragen hebt over teamontwikkeling, of wil je werken aan je cultuur en kernwaarden? Stuur me een berichtje, dan neem ik contact met je op. Ik beantwoord met plezier al je vragen!

Meer blogs